یکی دیگر از بحث های که پیرامون انقلاب اسلامی مطرح می‌کنند مربوط به حمایت انگلیسی‌ها از امام خمینی (ره) است. شبکه اینترنشنال هم این خط را در دستور کار خود قرار داد.

در همین رابطه علی افشاری تحلیلگر سیاسی در شبکه اینترنشنال گفت:

به نظرم این‌خطا هست که ما فکر کنیم‌ آقای خمینی محصول یک توطئه خارجی بوده؛ بلکه از دل جامعه ایران به وجود آمده است هرکسی در ایران ۵ دهه اخیر در ایران زندگی کند می داند چه طرفداران پرشوری هم دارد!

گذشته از این، فِرِد‌ هالیدی نویسنده سرشناس و استاد دانشگاه و متخصص روابط بین‌الملل و امور خاورمیانه نیز در این باره گفته بود:

انقلاب ایران در خیابان‌ها و مساجد رخ داد نه در اتاق خبر بی‌بی‌سی در لندن. آیت‌الله خمینی شبکه ارتباطی خود را داشت، اما از آنجا که شاه و اطرافیانش نمی‌توانستند بفهمند چه اتفاقی در حال روی‌دادن است، به دنبال یک تئوری توطئه بودند.

آرشیو ملی بریتانیا که هر ۳۰ سال اسنادی محرمانه را منتشر می‌کند، در سال ۱۳۹۰ اسناد مربوط به سال‌های انقلاب تا تسخیر لانه جاسوسی و جنگ تحمیلی را منتشر کرد. در این مراسمی که مجید تفرشی، پژوهشگر آرشیو ملی بریتانیا نیز حضور داشت، نقش موثر انگلیس در انقلاب ایران را با توجه به همین اسناد افسانه خواند و گفت: «یک جریان فکری و سیاسی سنتی قوی در داخل و خارج از ایران وجود دارد که معتقد است هر بدبختی سر ایران آمده زیر سر انگلیسی‌هاست. از سوی دیگر، نگاه کاملا متناقضی هم درباره نقش انگلیس و آمریکا در انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ وجود دارد. نگاهی که انقلاب ایران را ناشی از توطئه آمریکا، بریتانیا و غرب علیه حکومت پهلوی می‌داند. به نظر من هر دوی این نظرات باطل است.

همچنین برخی دیگر برای شکل گیری این تصور دروغ در اذهان عمومی تصویر زیر را با عنوان همراهی سفیر انگلیس با امام خمینی منتشر کردند تا نشان دهند که دست انگلیس، انقلاب اسلامی ایران را حمایت کرده است.

اما برخلاف تصورات، فردی که کنار حضرت امام خمینی(ره) حضور دارد، سِر جان گراهام سفیر وقت بریتانیا در ایران نیست بلکه کریم سنجابی، رئیس جبهه ملی ایران و وزیر فرهنگ دولت محمد مصدق بود.

کریم سنجابی، رئیس جبهه ملی

سِر جان گراهام، سفیر اسبق بریتانیا

از سوی دیگر در ۱۲ خرداد سال ۱۳۹۵ یعنی ۲ روز مانده به مراسم سالگرد ارتحال امام راحل(ره) نیز، بی‌بی‌سی فارسی مدعی دستیابی به اسنادی شد که حکایت از تماس‌های سِری آیت‌الله خمینی، با دولت‌های جان اف کندی و جیمی کارتر دارد. هرچند که مسئله مبارزه با آمریکا از سال ۴۲ تا آخرین لحظه حیات امام(ره) کاملاً روشن، شفاف، علنی و غیرقابل انکار است اما این موضوع واکنش‌های گسترده‌ای را هم درپی داشت.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در بیانات خود به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی در همان سال فرمودند:«انگلیسِ واقعاً خبیث؛ هم در گذشته، از دوران اوایل رژیم طاغوت تا دوران انقلاب، [هم‌] بعد از دوران شروع انقلاب و پیروزی انقلاب تا امروز، همواره انگلیس با ما دشمنی کرده است؛ حالا هم به‌مناسبت سالگرد امام، دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس علیه امام، به‌اصطلاح سند منتشر میکند؛ سند منتشر میکند علیه امام بزرگوار، امام پاکیزه و مطهّر! سند را از کجا آورده‌اند؟ از مدارک آمریکایی! خب، آمریکایی که هواپیمای مسافری را با قریب سیصد نفر سرنگون میکند، از جعل سند ابائی دارد؟ دشمنیِ انگلیس‌ها این‌جوری است»

گری سیک، عضو شورای امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست جمهوری کارتر، در واکنش به ادعای بی بی سی فارسی مبنی بر تماس امام خمینی (ره) با مقامات آمریکایی، آن را جنجال‌سازی بر سر موضوعی بی‌اهمیت خواند و تصریح کرد که جدای از انتخاب‌های گزینشی در نقل قول‌ها و برخی اشتباهات واقعی در گزارش بی بی سی،این یک جنجال بزرگ بر سر موضوعی بی اهمیت یا بسیار کم اهمیت است.

ابراهیم یزدی، وزیر امورخارجه دولت موقت هم عنوان کرد: این سخن نادرستی است. اولاً آقای خمینی پیام شخصی برای کارتر نفرستاد بلکه این کارتر بود که پیام فرستاد و آقای خمینی به پیام او جواب داد. ثانیاً مبادله این پیام‌ها برای اولین بار توسط «گاری سیک»، عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت کارتر در کتابش همه چیز سقوط می کند افشا شد. آنچه‏ در گزارش خبری بی بی سی آمده است خلاصه ناقصی از پنجمین و آخرین پیام مبادله شده است.در این خبر به نقل از آقای خمینی آمده است که:«… ما با آمریکایی‌ها هیچ دشمنی خاصی نداریم….». در حالی که در متن اصلی پیام آمده است:« ما با مردم آمریکا هیچ دشمنی خاصی نداریم….»

دسته بندی شده در: